Thursday, January 20, 2011

CEGAH MAKSIAT DENGAN SOLAT

Setiap minggu kita mendengar khatib berkhutbah/membaca khutbah dan menyebut ayat Allah yang bermaksud : Sesungguhnya solat itu boleh mencegah dari perbuatan kenci dan mungkar. semua orang mendengar ayat ini.

Ada yang sedar ada yang tidak sedar. Solat merupakan buah hati orang yang beriman sebagaimana yang dinyatakan oleh pengarang kitab musolli. Seorang yang menunaikan solat dengan khusyuk akan rasa tenang dan bahagia apabila mula mengangkat takbir hingga ucapan salam.

Betul ke solat itu boleh mencegah dari perbuatan keji dan mungkar? Betul....itulah yang berlaku kepada generasi isalam yang pertama. Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Uthman, Saidina Ali dan yang lainnya. Bukan sahaja mereka menunaikan solat lima waktu tetapi hasil solat mencerminkan nilai akhlak yang baik.

SOLAT HADIAH ALLAH

Solat telah dibeerikan Allah kepada Rasulullah pada malam Israk Mikraj di Luh Mahfuz. Inilah suatu keistimewaan yang tiada pada ibadah yang lain. Solat bermakna seoarang itu tunduk dan patuh kepada Allah. Seorang yang hebat di pejabat, pelajar yang hebat, seoarang suami yang hebat akhirnya menyamakan kepalanya dan kakinya ketika dia sujud kepada Allah.

Jadi mungkin boleh kita bersetuju bahawa orang yang tidak solat ialah orang yang tidak mahu menerima hadiah Allah. Bayangkan Allah telah mengurniakan banyak nikmat kepada hambanya namun manusia tidak mahu tunduk kepadanya.

SOLAT HANYA 1 JAM SEHARI

Solat tak sampai satu jam sehari, sekiranya kita kira dari solat Subuh hingga waktu Isyak.
Amat sedikit sekiranya dibandingkan dengan umat yang terdahulu. Umat akhir zaman umur tidak panjang namun Allah memberi kesempatan untuk menjadi penghuni syurga.

No comments:

Post a Comment

Jom Selawat