Sunday, April 10, 2011

AL QURAN DAN SUNNAH


Rasulullah S.A.W telah menyebut lebih 1400 tahun yang lalu bahawa baginda telah tinggalkan dua perkara yang manusia tidak akan sesat selamanya iaitu Al Quran dan Al Hadis.

1) Al Quran :

Al Quran diturunkan melalui perantaraan jibril kepada Rasululllah selama 23 tahun merupakan mukjizat Rasul yang kekal hingga ke hari kiamat. Ianya dijaga oleh Allah pemilik alam ini dari penyelewengan dan pendustaan walau ramai yang ingin mencuba tetapi tetap tidak dinenarkan oleh Allah kalaupun boleh akhirnya rahsia mereka dibuka Allah dan mereka mendapat cercaan. Itulah tanda maha berkuasa Allah kepada seluruh makluk.

Al Quran mengandungi hukum yang amat releven dari dahulu hingga kini. Walau masa pantas berlalu. Walau teknologi makin pesat membangun tetapi Al Quran telah mendahului zaman canggih. Lihat sahaja berapa raamai saintis yang masuk Islam kerana merasa kagum dan seolah mengalah dengan ilmu yang meraka miliki seterusnya lidah mereka mengucap kalimah syahadah.

Menghafal Al Quran adalah suatu yang dianggap susah oleh setengah pihak. Namun ianya tidak susah bagi mereka yang dipilih Allah. Saya amat teruja dan kagum apabila salah seorang sahabat saya mencerita bagaimana dia mengahantar anak perempuannya ke sekolah tahfiz. Anaknya berubah menjadi seorang yang berakhlak mulia dan yang paling membagakan islam apabila masasuk waktu solat, anaknya akan terus menunaikan solat.

Itulah kehebatan orang yang mengahafal ayat Allah akan dijaga Allah. Itulah yang diamalkan oelh salafus soleh, cendekiawan Islam. Apabila Al Quran telah berada di dalam jiwa dan hati-hati maka susah untuk menjaadi remaja yang suka melepak, membazir waktu. Al quran adalah penyembuh telah terbukti dengan seorang pelajar lain yang boleh menghafaal 18 juzuk dalam masa 3 bulan tanpa ada kesalahan. Ya Rabb Agungnya kalamMu Ya Rabb.

2) Sunnah

Sunnah yang telah ditinggalkan Rasul merupakan rujukan kedua selepas Al Quran. Ianya merupakan apa sahaja perkataan Rasul, perbuatan Rasul dan pengakuan Rasul.

Apa sahaja perkara yang tidak terdapat dalam Al Quran maka hendaklah dirujuk kepada Sunnah Nabi.


No comments:

Post a Comment

Jom Selawat