Saturday, August 27, 2011

Ramadhan, Idul Fitri dan Kemerdekaan


Al hamdulillah dengan izin Allah kini kita berada di penghujung bulan Ramadhan. Tidak berapa lagi kita akan menyambut Syawal. Bulan kemenangan kepada mereka yang berjaya mengahurungi madrasah Ramadhan yang penuh dengan ujian dari Allah.


Ramadhan 1432H akan berlalu dan tidak akan datang lagi, mungkinkah ini Ramadhan terakhir buat kita? Sekiranya yang terakhir harapnya Allah menerima segala amalan kita. Sekiranya kita akan dianugrahkan lagi berjumpa Ramadhan 1433H harapnya segala kelemahan dan kelompongan Ramadhan 1432H akan dapat ditampung dengan ibadah.


Idul Fitri 1432H bakal menjelang. Takbir, Tahmid dan Tahlil mengiringi kedatangan Idul Fitri dan Syawal. Moga kehadiran Syawal ini membuahkan hasil terbaik untuk kita semua. Janganlah dicemari Idul Fitri dengan hiburan yang melampau takut dimurkai Allah kita nanti.


Pelik dan hairan juga tv Malaysia yang menyajikan rancangan hubiran yang melampau yang menyebabkan umat Islam kurang menghayati konsep idul fitri yang sebenar. Islam tidak mengharamkan hiburan. Cuma hiburan yang bercampur antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram, bersalaman dengan lelaki perempuan yang bukan mahram....Boleh rujuk pandangan Syeikh Dr Yusof Al Qardhawi salah seorang tokoh Maal Hijrah Malaysia. Diharap para pimpinan, para ilmuan dan bekerjasama menegur pihak media yang saban hari seolah seronok menyajikan umat dengan hiburan yang melampau.


Mujur juga ada beberapa rakaian TV yang berwajah Islam dan siaran yang berwajah Islam. Namun berapa ramai yang tengok. Siapa yang tengok. Astro Oasis dan TV Hijrah banyak menyajikan rancangan berbau islam. tahniah kepada mereka. Penambaikan juga perlu dilakukan agar dapat membina umat yang bertamadun yang selamat dunia dan akhirat.


31 Ogos tarikh keramat negara menyambut kemerdekaan. Sudah lebih 50 tahun merdeka. banyak kemajuan dicipta. Bangunan banyak berubah. Kereta banyak di jalan raya. Rumah batu gah di pandang.


Kemerdekaan juga hendaklah dimuhasabah kembali. Kemerdekaan diri dari perhambaan kepada manusia, perhambaan kepada nafsu, perhambaan kepada dunia, perhambaan kepada syaitan dan sebagainya. kalaulah kemerdekaan sebenar dapat dihayati rasanya malatmalat menjadikan Malaysia negara paling selamat dapat direalisasikan.


Lebih 1400 dahulu Rasul pernah bersabda yang bermaksud : Aku tinggalkan pada kamu 2 perkara yang kamu tidak akan sesat selamanya sekiranya kamu beramal dengan keduanya iaitu Al Quran Sunnah (Al Hadis). Itulah suatu pesanan nabi yang wajib di patuhi oleh mereka yang menggelarkan diri muslim, muslimah, mukmin dan mukminah. Itulah sahaja caranya untuk mengembalikan umat Islam yang ramai tersasar dari kebenaran.


Marilah umat, marilah sahabat-sahabatku sekalian kita mengambil Al Quran dan Hadis sebagai rujukan utama kita. Kita jadikan masjid sebagai medan untuk kita menmbah ilmu. kita jadikan hiburan sebagai hanya sandaran sahaja. Kita bangunkan institusi ilmu dan institusi keluarga. Kita bangun dan pugarkan kembali roh jihad kepada pemuda-pemudi islam agar roh rasul, Salehhuddin Al Ayyubi, Toriq Bin Ziad dan Sultan Muhammad Al Fateh tersemat indalh di hati pemuda-pemudi Islam.


Salam Idul Fitri, salam kemerdekaan buat semua yang mengenali dan tidak mengenali. Moga ukhuwah yang terjalin atas dasar Islam semakin erat.


Kullu Aam Waantum Bikhair. Wa ala barakatillah.


No comments:

Post a Comment

Jom Selawat