Wednesday, October 8, 2014

IMAM GHAZALI DAN HADIS2 IHYA.


Akhir2 ini timbul semula kekecohan ttg isu ini seelah satu kajian di buat oleh seorg prof UKM ttg hadis2 palsu di klgn masyarakat malaysia. Bermacam2 ulasan yg diberikan terhadap kytaan2 ini. Dlm pemerhatian saya ulasan2 dan komentar2 yg diberikan kebanyakannya tidaklah berdasarkan fakta2 ilmiyah. Ada yg keterlaluan mengkritik Imam ghazali dan ada pula yg keterlaluan mgkritik prof tersebut dan melabalkannya dgn pelbagai tuduhan termasuk label 'wahabi'.
Di sini saya cuba membicarakan sedikit ttg isu ini dgn berpandukan sedikit pembacaan dan maklumat yg saya perolehi.


KETOKOHAN IMAM GHAZALI.
Imam ghazali merupakan tokoh yg besar dlm dunia Islam. Beliau memiliki kepakaran dlm byk disiplin ilmu, spt feqh, usul feqh, mantiq, falsafah, tasawuf dll. Tidak keterlaluan jika dikatakan beliau merupakan insklepodia di zamannya. Karangan2 beliau juga terlalu byk dlm ilmu2 tersebut. Jasa beliau dlm mempertahankan Islam dari jarum2 ahli falsafah bukan Islam mmg tidak boleh dinafikan. Beliau pernah mengarang kitab 'tahafut alfalasifah' bg menjawab kekeliruan yg ditimbulkan oleh ahli2 falsafah bukan Islam.


PEMIKIRAN ALGHAZALI.
Beliau juga menolak sikap taassub terhadap mazhab2 tanpa hujah dan menentang keras golongan yg mudah mengkafirkan seorg Islam. Beliau sering memperingatkan ttg bahayanya ulama suu (ulama yg mengejar dunia semata2) dan sentiasa menasihati para pemerintah.


MUJADDID KURUN KE5.
Imam suyuthi menyatakan bahawa ulama sepakat menyatakan bahawa beliau merupakan mujaddid kurun ke 5 hijrah.


PANDANGAN ULAMA2 TERHADAP BELIAU.
Ada 3 pandangan terhadap beliau.
1.Ada yg melampau dlm menyanjungi beliau sehingga mendakwa bahawa kitab ihya ulumiddin merupakan kitab terbaik selepas Al Quran, krn ia mengandungi segala2nya (Quran, hadis dll)
2. Ada pula yg melampau dlm mghinanya sehingga meletakkannya sebaris dgn golongan2 bathiniyyah yg sesat dan mendakwa bhwa kitab ihya merupakan kitab yg bukan dari agama Islam.
3. Ada yg sederhana dlm menilai beliau dgn mengakui kehebatan beliau tetapi tidak menolak beliau juga mgkin tersilap. Yg ketiga inilah yg dipegang oleh kebanyakan ulama2 yg benar2 membuat kajian yg menyeluruh ttg imam ghazali. Dan inilah yg pndgn yg tepat.


IMAM GHAZALI DAN HADIS.
Ramai ahli2 hadis dari pelbagai latar belakang mazhab mengkritik beliau krn kewujudan hadis2 palsu di dlm kitabnya ihya. Ada juga yg keterlaluan dlm mgkritik beliau spt Imam Ibnul Jauzi, Ibnu Taimiyyah dll. Ada yg menilai hadisnya dgn takhrij yg sgt ilmiyah spt Imam Al Iraqi, Assubki dll.


HADIS2 PALSU DLM IHYA'
Dlm penilaian Imam Iraqi, saya sendiri mengira hadis2 yg dihukum palsu oleh imam Iraqi dgn katanya " لا اصل له " atau " لا اجده" @ seumpanya, ia melebihi 260 hadis. Ini menunjukkan bahawa apa yg dinyatakan oleh prof Zawiah tersebut adalah benar. Bukannya beliau sendiri yg mghukumnya palsu,tetapi beliau hya membilang dan menukilkan pndgn2 ulama muktabar yg terdahulu.


KESELURUHAN HADIS2 IHYA.
Dr Muhammad Aqil Al Mahdali menyatakan bhwa syeikh dr Muhammad Said Mamduh tlh mengira hadis2 dlm ihya dan bilangan keseluruhan hadis2nya ialah 4848 hadis. Ini menunjukkan peratus hadis palsu di dlmnya adalah jauh lbh sedikit berbndg hadis2 yg lain. Bahkan dikatakan juga bahawa tiada mana2 kitab tasawwuf yg mengandungi hadis sebanyak itu.


PENGAKUAN IMAM GHAZALI BERKAITAN HADIS.
Imam ghazali sendiri mengakui kelemahannya di bdg hadis. Tetapi kenyataanya ini ditafsirkan sebagai tawaduk beliau yg merupakan seorg tokoh sufi yg sama sekali x akan mengakui keilmuannya sendiri.


SUSUNAN HADIS2 PALSU DLM IHYA'
Jika dilihat dlm ihya, kita akan dapati Imam ghazali membuat susunan yg sgt ilmiyah. Beliau biasanya memulakan hampir setiap bab dgn ayat2 Al Quran, kemudian dgn hadis2 yg sahih, kemudian dgn hadis2 yg lemah dan palsu dan diakhiri dgn nukilan2 dari salafussoleh. Ini menunjukan bhwa beliau juga memiliki kepakaran dlm hadis, cuma mgkin penilaian terhadap hadis2 yg palsu agak longgar sedikit.


KITAB IHYA' DI PASARAN,
Alhamdulillah setakat yg saya dapati di negara2 arab kitab ihya dicetak beserta dgn takhrij Imam Iraqi sekaligus. Ini merupakan satu panduan bg kita dlm mengambil mutiara2 dlm kitab tersebut. Apa2 yg dinyatakan palsu oleh Imam Iraqi kita tinggalkan dan kita ambil yg lain darinya. Apa yg menyedihkan kita, kitab2 ihya yg diterjemahkan dlm bahasa melayu sebahagiannya dicetak tanpa takhrij tersebut. Ini menyebabkan kita x dpt nak membezakan kedudukan hadis2 tersebut. Lebih2 lg ramai tokoh2 yg mengarang kitab2 tasauf yg menukilkannya tanpaa melihat kpd takhrij.


ULAMA DAN BIDANG MASING2.
Pepatah arab menyatakan:
لكل مقام مقال ولكل علم رجال
"Setiap tempat ada perkataan yg sesuai, dan setiap ilmu ada tokoh2nya"

Dlm feqh, kita perlu menjadikan rujukan utama kita kpd tokoh2 spt Imam2 mazhab, dan fuqaha2' lain.
Dlm hadis pula spt 6 imam hadis, ibnu hajar, al Iraqi, azzahabi dll. Dlm qiraat pula spt Ibnu Jazari, Assyatibi dll. Begitulah ilmu2 yg lain, kerana kebiasaanya Allah x mengurniakan kpd seseorg kepakaran dlm semua bidang.
Dlm isu ini, kita perlu merujuk kpd Imam Iraqi dlm takhrij hadis dan kita perlu menjadikan Imam ghazali dlm kita mengambil mutiara2 ilmu tasawuf. Begitulah seterusnya.


WALLAHUAKLAM.
Bicara hadis ustaz khairul azmi

No comments:

Post a Comment

Jom Selawat