|
Oleh: kamal_hasan
"Hari-hari Allah itu sememangnya perlu diperingatkan sesama kita Umat
Islam kerana kita ini alpa. Tambahan pula dengan fitnah penggunakan kalendar
Gregorian Miladi atau Masehi itu menjadikan umat Islam semakin jauh dan tercuai
daripada mengingati ‘hari-hari Allah’.
Menjelangnya Rejab dan Shaaban,
umat Islam selalunya lazim memperkatakan tentang peristiwa Isra’ dan Mi’raj Nabi
Muhammad SAW. Namun, terdapat suatu lagi peristiwa yang besar dan penting kepada
kita semua di mana riwayat Sahih al-Bukhari secara tidak langsung mengisyaratkan
bahawa ia berlaku sama ada pada pertengahan bulan Rejab atau pun Shaaban,
kira-kira 16 atau 17 bulan selepas hijrah Nabi Muhammad SAW; sejurus sebelum
berlakunya Peperangan Badar al-Kubra pada tahun kedua Hijrah itu. Peristiwa yang
dimaksudkan itu adalah perpindahan Qiblat daripada Baitul Maqdis ke Masjidil
Haram di Makkah.
Diriwayatkan oleh al-Bukhari daripada al-Barraa’, beliau
berkata:
“Apabila Rasulullah SAW tiba di Madinah, Baginda bersolat
di dalam keadaan mengadap ke arah Baitul Maqdis selama 16 atau 17 bulan. Akan
tetapi Baginda SAW amat suka seandainya Baginda berpeluang untuk bersolat
mengadap ke arah Kaabah. Lalu Allah SWT menurunkan ayat “Kami sering melihat
kamu mendongak-dongakkan wajahmu ke langit”[surah al-Baqarah ayat 144]. Maka
berkata-katalah orang-orang yang bodoh dari kalangan manusia dan mereka itu
adalah Yahudi, “Apakah yang telah memalingkan orang-orang Islam itu daripada
qiblat mereka sebelum ini?” Lalu Allah SWT menjawab dengan menyatakan “Bagi
Allah itulah timur dan barat”.
“Orang-orang yang bodoh dari kalangan
manusia (iaitulah Yahudi) akan berkata (dengan ejekan): Apakah yang telah
memalingkan mereka (orang-orang Islam) itu daripada qiblat mereka sebelum ini?
Katakanlah (wahai Muhammad): Bagi Allah itulah Timur dan Barat, Allah memberi
petunjuk kepada sesiapa yang Dia kehendaki kepada jalan yang lurus {142} Dan
(sebagaimana Kami tunjukkan kamu jalan yang lurus dengan berqiblatkan Kaabah),
begitu jugalah Kami jadikan kamu sebagai umat yang ‘bersifat sederhana dan
pertengahan’ agar dengan itu kamu menjadi saksi ke atas manusia. Manakala
Rasulullah SAW itu pula, dia menjadi saksi bagi kamu.
Dan tidaklah Kami
jadikan qiblat kamu sebelum ini melainkan Kami ketahui siapa yang mengikut
perintah Rasul dan siapa pula yang memalingkan lehernya (ingkar). Sesungguhnya
perintah itu adalah amat berat melainkan bagi mereka yang diberi petunjuk oleh
Allah SWT. Dan tidaklah sekali-kali Allah menghilangkan (bukti) iman kamu.
Sesungguhnya Allah itu amat melimpah belas kasihan dan rahmatNya (kepada
orang-orang yang beriman) {143}”
“Dan Kami sering melihat kamu
mendongak-dongakkan kepalamu ke langit. Maka (pada hari ini) Kami tukarkan bagi
kamu ke arah Qiblat yang kamu suka. Oleh yang demikian, hadapkanlah wajahmu ke
Masjidil Haram, dan di mana sahaja kamu berada maka hendaklah kamu mengadap ke
arahnya. Sedangkan mereka yang telah diberikan al-Kitab (Yahudi) itu benar-benar
tahu bahawa hal ini adalah kebenaran dari Tuhan mereka. Dan tidaklah Allah SWT
alpa terhadap apa yang mereka lakukan. {144} Dan sekiranya kamu datangkan segala
bukti kepada mereka yang telah diberikan al-Kitab kepadanya (Yahudi), tidaklah
mereka itu mengikut Qiblat kamu. Dan kamu juga tidak akan sekali-kali mengikut
Qiblat mereka. Bahkan mereka sesama mereka juga tidak mengikut Qiblat antara
satu dengan yang lain.
Dan sekiranya kamu mengikut hawa nafsu mereka
selepas datangnya kepada kamu pengetahuan, maka sesungguhnya kamu adalah dari
golongan yang zalim. {145} Mereka yang Kami berikan al-Kitab itu (Yahudi dan
Nasrani), mereka mengenalinya (Muhammad) sebagaimana mereka mengenali anak-anak
mereka. Akan tetapi sebahagian daripada mereka itu senantiasa menyembunyikan
kebenaran sedangkan mereka mengetahui. {146}Kebenaran itu adalah datangnya dari
Tuhanmu, maka janganlah sekali-kali kamu tergolong dari kalangan orang yang
zalim. {147}”
CINTA NABI KEPADA KAABAH, QIBLAT
IBRAHIM
Ketika di Makkah, sebelum berlakunya peristiwa Hijrah,
Rasulullah SAW bersolat di bahagian selatan Kaabah supaya Baginda SAW mengadap
Baitul Maqdis sebagai perintah Allah, dan dalam masa yang sama Baginda SAW
mengadap Kaabah, Qiblat Nabi Ibrahim A.S yang dikasihinya. Apabila Baginda SAW
dan umat Islam berhijrah ke Madinah, Allah memerintahkan supaya solat dilakukan
secara mengadap ke Baitul Maqdis. Tujuannya adalah supaya dengan ibadah yang
dilakukan seumpama ini, ia akan membolehkan Nabi SAW melembutkan hati
orang-orang Yahudi di Madinah untuk menerima Islam. Ia juga sebagai isyarat
bahawa Syariat yang dibawa oleh Baginda SAW adalah sama dengan risalah yang
diseru oleh Nabi-nabi Bani Israel seperti Musa dan Isa Alayhima
as-Salaam.
Akan tetapi sifat mulia yang ditunjukkan oleh Baginda dan umat
Islam itu, tidak langsung menggerakkan hati orang-orang Yahudi untuk menerima
Islam, bahkan mereka mengejek-ngejek Baginda SAW. Kata mereka “Muhammad itu
menentang agama kita, tetapi dalam masa yang sama mengadap Qiblat kita pula.
Kalaulah agama kita tidak ada, nescaya Muhammad itu tidak tahu ke arah Qiblat
mana dia mahu bersolat!”
Kata-kata seumpama ini amat melukakan hati Nabi
SAW. Sehingga diriwayatkan bahawa Nabi SAW menyebut, “aku amat suka jika
Allah SWT menghindarkan aku daripada Qiblat Yahudi itu (Baitul
Maqdis)”. |
|
|
No comments:
Post a Comment