Ustaz Abulfaruq Ayip Syafruddin, | 12 Jun 2013 |
“Perintahkan anak-anak kalian untuk tunaikan solat saat usia mereka telah menginjak tujuh tahun, dan pukullah mereka (apabila tidak tunaikan solat) saat usia mereka menginjak 10 tahun….” (HR Abu Dawud)
Dalam hadis tersebut terkandung hikmah yang mendalam. Hikmah yang memberi pelajaran berkait dengan kebiasaan pada anak agar rajin beribadah. Dalam hadis tersebut menerangkan bahawa menerapkan sesuatu kebajikan atau amalan perlu melalui tahap-tahap yang jelas. Bagaimanapun seorang anak memerlukan masa dan proses berterusan agar mampu melaksanakan sebuah amal salih.
Seseorang anak kadang-kadang tidak mampu menuruti arahan serta-merta. Daripada hadis ini menunjukkan betapa Islam sarat dengan rahmah (kasih sayang), mengerti keadaan anak. Juga terkandung pengajaran, betapa Islam mengajarkan untuk tidak melakukannya secara tergesa-gesa. Namun, secara bertahap. Inilah bentuk kasih Islam kepada makhluk yang masih lemah; anak.
Menanamkan kebiasaan baik pada anak, khususnya solat, wajar dilakukan melalui beberapa tahap:
Pertama, tahap peniruan. Tahap anak melihat dan meniru apa-apa yang dikerjakan orang tua, pendidik, guru, ustaz sebagai contoh. Pada tahap ini, orang tua, pendidik, guru, ustaz menjadi objek pemerhatian sang anak. Daripada perilaku dan sikap yang ditujukkan orang tua, pendidik, guru, ustaz, seorang anak memperoleh gambaran bagaimana sebuah amal salih harus ditunaikan. Tahap ini merupakan tahap peniruan.
Kedua, tahap perintah. Tahap anak mendapat bimbingan dan arahan dalam bentuk perintah. Anak diperintah untuk menunaikan sesuatu kebajikan. Dengan tanpa meninggalkan sifat sabar dan rahmah, orang tua, pendidik, guru, ustaz secara terus menerus mengingatkan anak untuk beramal kebajikan. Dalam masalah solat, anak berusia tujuh tahun telah diperintahkan untuk senantiasa menunaikannya. Jika sehari lima kali diingatkan untuk menunaikan solat, berapa ribu kali anak diingatkan selama tiga tahun? Iaitu, diingatkan dan diperintah untuk solat hingga usianya mencapai 10 tahun. Ribuan kali perintah terus berulang pada diri anak, tentu sebuah bentuk penanaman kebiasaan baik yang sangat intensif.
Tahap ketiga, tahap hukuman. Tahap anak mendapat hukuman akibat lalai daripada menunaikan kewajipan. Tahap hukuman adalah sebuah tahap yang diwajarkan setelah dilakukannya proses, bimbingan, arahan, dan perintah. Sebuah proses yang dilakukan dalam waktu yang bertahap-tahap. Ketika menjatuhkan hukuman tetap harus berada dalam kerangka hikmah (bijak) dan adil. Tujuan menghukum adalah agar anak jera, iaitu agar anak tak lagi melakukan perbuatan yang dilarang. Bukan sebagai bentuk melepaskan geram, marah apalagi untuk membalas dendam.
Pemberian hukuman pada anak jangan sampai menjadikan ia membenci kebaikan dan menghindar daripada orang-orang yang berbuat kebajikan. Memberi hukuman dalam bentuk memukul, tentu ada batasan-batasannya. Seperti, dilarang memukul wajah, bahagian tubuh yang penting, dilarang memukul yang mengakibatkan kecederaan fizikal mahupun emosi, dan sebagainya.
http://www.salafy.or.id/
No comments:
Post a Comment