Wednesday, August 26, 2009

MUHASABAH RAMADHAN : DARJAT ORANG YANG BERPUASA

Menurut Hujjatul Islam Imam Al Ghazali Puasa tu mempunyai 3 darjah (tingkatan):


1.Puasa 'Umum'
Puasa kebanyakan orang hanya dengan menahan diri daripada makan, minum dan keinginan syahwatnya.Puasa ini seperti kita mengurung seekor ayam didalam reban dan tidak memberi makanan dari terbit fajar hingga terbenam matahari.Badan letih hanya lapar dan dahaga sahaja yang dapat.


2.Puasa 'Al-Khusus'
Berpuasa dengan cara menahan diri dari makan, minum, memelihara syahwat keinginannya, serta mengawal anggota-anggota yang zahir seperti mata, telinga, lidah, tangan, kaki dan bahagian sulit daripada melakukan maksiat. Disamping ia merasa takut (khauf) Allah tidak menerima puasanya kerana mungkin ada kesilapan atau kecuaian yang ia tidak sedari yang boleh menyebabkan kemurkaan Allah dan mengharap puasanya diterima dengan perkara sunat sebolehnya ditunaikan, perkara makruh dan membatalkan puasa ditinggal kerena yang berhak menerima dan menolak puasanya hanyalah Allah.


3.Puasa 'Khususul Khusus'
Berpuasa dengan cara memelihara segala perkara yang tersebut di atas tadi, sambil menjaga hatinya daripada berfikir mengenai hal ehwal dunia dan sifat-sifat riak, 'ujub, takabbur dan lain-lainnya. Inilah puasa para nabi, para siddiqin (orang yang benar), para solehin dan mereka yang hatinya dekat dengan Allah.

No comments:

Post a Comment

Jom Selawat