Sunday, September 6, 2009

17 Ramadhan tarikh istimewa (Nuzul Al Quran)




Firman Allah dalam surah Al Baqarah ayat 185 yang bermaksud : (Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah.

Firman Allah dalam surah Ali Imran ayat 123 yang bermaksud : Dan sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam peperangan Badar, sedang kamu berkeadaan lemah (kerana kamu sedikit bilangannya dan kekurangan alat perang). Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu bersyukur (akan kemenangan itu).

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud : “Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara yang kamu tidak akan sesat sekiranya kamu beramal dengannya iaitulah Al Quran dan Sunnah Rasululullah”.

Penjelasan :

Alhamdulillah hari ini kita telah berada pada hari yang ke 17 dalam bulan yang mulia, bulan Ramadhan yang telah diisytiharkan oleh Allah dan Rasul sebagai bulan yang penuh dan mewah dengan tawaran-tawaran (tawaran pengampunan, tawaran rahmat, tawaran bebas dari api neraka, tawaran amalan yang dilakukan dilipatkan 70 kali ganda, tawaran lailatul qadar, tawaran bersedekah dan banyak). Allah bertinak selaku monitor puasa insan yang beriman agar segala tawaran yang dilaksanakan mendapat pointer terbaik dari Allah.

Wahai hamba-hamba Allah yang beriman, sesungguhnya penurunan Al Quran merupakan suatu hadiah terbaik buat Rasul dan ummah bagi menjadi rujukan terbaik bagi mengharungi kehidupan yang penuh cabaran, mehnah dan tribulasi. Justeru Allah telah ingatkan apa sahaja pertikaian yang berlaku hendaklah merujuk Allah dan Rasul. Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud : “Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara yang kamu tidak akan sesat sekiranya kamu beramal dengannya iaitulah Al Quran dan Sunnah Rasululullah”.

Al Quran diturunkan sebagai hidayah kepada manusia dan menjelaskan mana yang benar dan batil. Untuk mendapatkan hidayah mestilah melalui pembacaan dan pengamatan. Sebab itulah Allah menurunkan 5 ayat pertama dalam surah Al Alaq “1. Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),2. Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; 3. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, 4. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, 5. Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. untuk memberitahu kita betapa pembacaan terlalu penting buat manusia, khususnya yang bernama muslim”.

Bermula dari 5 ayat diatas seterusnya Al Quran diturunkan secara berperingkat selama 23 tahun. Sheikh Muhammad Ali Al Sobuni menjelaskan hikmah penuruanan Al Quran sedemikian kerana

Pertama : Memperkukuh (memantapkan hati Rasulullah dalam menghadapi golongan musyrikin yang menyakitkan hati baginda.
Firman Allah dalam surah Al Furqan ayat 32 yang bermaksud : Dan orang-orang yang kafir berkata: “Mengapa tidak diturunkan Al-Quran itu kepada Muhammad semuanya sekali (dengan sekaligus)?” Al-Quran diturunkan dengan cara (beransur-ansur) itu kerana Kami hendak menetapkan hatimu (wahai Muhammad) dengannya, dan Kami nyatakan bacaannya kepadamu dengan teratur satu persatu.

Kedua : Sebagai tanda kasih sayang kepada Rasululullah ketika turun wahyu.
Firman Allah dalam surah Al Muzammil ayat 5 yang bermaksud : (Sayugialah engkau dan pengikut-pengikutmu membiasakan diri masing-masing dengan ibadat yang berat kepada hawa nafsu, kerana) sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al-Quran yang mengandungi perintah-perintah) yang berat. (kepada orang-orang yang tidak bersedia menyempurnakannya).

Ketiga : Penurunan hukum syariat secara berperingkat. Contoh penghamaran arak secara berperingkat :
1. Firman Allah dalam surah Al Nahl ayat 67 yang bermaksud : Dan dari buah tamar (kurma) dan anggur kamu jadikan daripadanya minuman haram dan makanan serta minuman yang halal; sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang mahu menggunakan akalnya.
2. Firman Allah dalam surah Al Baqarah ayat 219 yang bermaksud : Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah: “Pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya dan mereka bertanya pula kepadamu: Apakah yang mereka akan belanjakan (dermakan)? Katakanlah: “Dermakanlah - apa-apa) yang berlebih dari keperluan (kamu). Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (keterangan-keterangan hukumNya) supaya kamu berfikir.
3. Firman Allah dalam surah An Nisa ayat 43 yang bermaksud : Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan Junub (berhadas besar) - kecuali kamu hendak melintas sahaja - hingga kamu mandi bersuci. Dan jika kamu sakit, atau sedang dalam musafir, atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air, atau kamu bersentuh dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu, yang suci, iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun.
4. Firman Allah dalam surah Al Maidah ayat 90-91 yang bermaksud : “Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya. Sesungguhnya Syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan sebab arak dan judi, dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan sembahyang. Oleh itu, mahukah kamu berhenti (daripada melakukan perkara-perkara yang keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil)?”

Keempat : Mempermudahkan hafalan dan kefahaman Al Quran.
Firman Allah dalam surah Al Jumuah ayat 2 yang bermaksud : Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.


KKelima : Sebagai jawapan terhadap peristiwa mahupun kes.
Firman Allah dalam surah Al Taubah ayat 25 yang bermaksud : Sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam banyak medan-medan perang dan di medan perang Hunain, iaitu semasa kamu merasa megah dengan sebab bilangan kamu yang ramai; maka bilangan yang ramai itu tidak mendatangkan faedah kepada kamu sedikitpun; dan (semasa kamu merasa) bumi yang luas itu menjadi sempit kepada kamu; kemudian kamu berpaling undur melarikan diri.

Keenam : Sebagai petunjuk kepada Allah yang mentunkan Al Quran
Firman Allah dalam surah Al Nisa’ ayat 82 yang bermaksud : Patu
tkah mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi Al-Quran? Kalaulah Al-Quran itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan yang banyak di dalamnya.

Firman Allah dalam surah Hud ayat 1 yang bermaksud : Alif, Laam, Raa’. Al-Quran sebuah Kitab yang tersusun ayat-ayatnya dengan tetap teguh, kemudian dijelaskan pula kandungannya satu persatu. (Susunan dan penjelasan itu) adalah dari sisi Allah Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Mendalam pengetahuanNya.

Semoga peristiwa nuzul Al Quran menjadi suatu yang paling bernilai sebagai seorang yang beriman kepada Allah. Jadikanlah Al Quran sebagai :

1. Rujukan utama dan Pedoman hidup kita.
2. Penghibur ketika hati berduka.
3. Perawat terbaik untuk segala penyakit fizikal dan rohani.
4. Sumber motivasi terbaik.
5. Sumber kisah terbaik.
6. Bacaan utama sebelum pembacaan yang lain.

No comments:

Post a Comment

Jom Selawat