Friday, September 4, 2009

OFFER RAMADHAN YANG TIDAK DIHIRAUKAN




CUBA KITA RENUNG 3 HADIS INI :

1. Sabda Rasulullah yang bermaksud : Barang siapa berpuasa Ramadhan dengan keimanan dan bersungguh akan diampunkan dosanya yang telah lalu.

2. Sabda Rasulullah yang bermaksud : Barang siapa yang mendirikan Ramadhan dengan keimanan dan bersungguh akan diampunkan dosanya yang telah lalu.

3. Sabda Rasulullah yang bermaksud : Barang siapa yang mendirikan malam Lailatul Qadar dengan keimanan dan bersungguh akan diampunkan dosanya yang telah lalu.

Penjelasan.

Hadis yang telah dinyatakan di atas merupakan peluang, hadiah dari Allah yang disediakan kepada mereka yang menghargai nikmat Allah yang tidak terhingga. Firman Allah dalam surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud : Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”. Nikmat yang mesti dan wajib dihargai oleh insan yang memperakui bahawa dirinya ialah warga muslim yang mendiami madrasah Ramadhan.

Hadis pertama :

Rasul memberitahu kita barangsiapa yang berpuasa dengan bersungguh dan keimanan dengan menahan anggota tubuh badan dan hati akan diampunkan dosa Allah. Berpuasa dengan bersungguh memperolehi ganjaran, bersungguh mempelajari ilmu tentang puasa, bersungguh membetulkan solat, bersungguh bertaubat kepada Allah, bersungguh ingin mendapatkan habuan Allah dengan keimanan kepada Allah. Keimanan yang meletakkan hanya Allah yang berkuasa menentukan segala dengan ikhtiar kita sebagai hambaNya yang banyak melakukan dosa.

Justeru tawaran Allah agar diredeemkan dosa patut diambil peluang oleh seluruh meslimin dan muslimat. Namun kini semuanya sudah berlalu, alasan yang kerap diberikan letih, sibuk, malas, sampainya hati yang mengaku islam melafazkan kata-kata durja kepada amalan nabi dan amalan sahabat.

Hadis kedua

Rasul menyatakan barangsiapa yang mendirikan malam di bulan Ramadhan dengan kesungguhan dan keimanan akan diampunkan dosanya yang telah lalu oleh Allah. Mendirikan malam dengan membaca Al Quran, solat tarawih, solat tahajud, pengisian ilmu. Perkara ini kurang diperhatikan oleh generasi hari ini. Lihatlah generasi rasul yang tidak lekang lidah dan mulut mereka menyebut kalimah Allah, tiadak ada dalam kamus hidup mereka perkataan letih dan rehat. Walau baru kembali dari medan peperangan kewajipan Allah wajib ditaati.Sebab itulah nafsu merupakan musuh yang lebih besar dari tentara di medan perang. Perlawanan dengan nafsu ini akan berterusan sehinggalah nyawa dan badan kita berpisah.

Hadis ketiga

Lailatul Qadar yang dijanjikan pada malam-malam ganjil 10 Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan malam terakhir sebagai suatu hadiah terbesar sebelum hadiah perlawanan akhir., firman Allah dalam surah Al Qadr ayat 3 : yang bermaksud : Malam yang lebih baik dari seribu bulan. Matlamatnya ialah memberikan keampunan kepada insan agar sebelas bulan yang mendatang bakal dihiasi dengan keindahan iman dan islam kesan dari kurniaan Allah.
Jadi tunggu apa lagi rebutlah sebelum nyawa kita dikembalikan buat selamanya kepada Allah, kita menjadi tua, kita tidak mempunyai harta, datang waktu sibuk yang kurang mungkin menyebabkan kita boleh memberikan tumpuan pada Allah, nikmat sihat ditukarkan kepada ujian kesakitan yang takut-takut kita tidak mampu bertahan yang kufur kepada Allah.

Ayuh, muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat, adik-adik, abang-abang dan kakak-kakak, pekerja kerajaan dan swasta, pemimpin-pemimpin masyarakat muslim, para ustaz, para cendikiawan, para penjenayah, para pencuri, para penyeluk saku, para pelaku maksiat, para samseng jalanan, para artis, para pelakon, para pelajar : sek rendah, sek men, para penuntut IPTA/IPTS. Rebutlah tawaran Allah berdasarkan 3 hadis di atas yang bermatlamat memberi keampunan Allah. Alangkah seronok sekiranya kita mendapat keampuan Allah. Alangkah hinanya sekiranya kita mendapat kemurkaan Allah. KIVkanlah sambutan hari raya dahulu untuk merebut tawaran Allah agar keampunan Allah yang diraih guna menghadapi 11 bulan yang penuh dengan mehnah dan tribulasi, yang akhirnya kemenangan yang dijanji Allah pada 1syawal Insya Allah.

Selamat menjalani ibadah puasa dari ustaz Deen dan cikgu Farzana(isteri saya).

No comments:

Post a Comment

Jom Selawat