Program hiburan di media elektronik cacatkan ibadah Aidilfitri
Oleh Mohd Akmal Afiq Mohamad
AIDILFITRI datang dan pergi sebagai kurnia dan anugerah Allah kepada hamba-Nya untuk meraikan kemenangan dalam menghadapi dugaan selepas menunaikan ibadah sepanjang Ramadan. Saban tahun umat Islam bergembira merayakan Aidilfitri dengan mengamalkan tradisi balik kampung untuk menemui ayah bonda serta sanak-saudara. Tidak kurang juga ada yang mengunjung rumah jiran berdekatan untuk mengeratkan silaturahim dan jalinan persaudaraan sesama mereka.
Namun dalam kemeriahan kita menyambut hari lebaran, kita sering kali dibudayakan dengan cara sambutan yang tidak wajar dan dilihat bertentangan dengan amalan sebenar dalam menyambut kedatangan 1 Syawal. Setiap tahun apabila menjelangnya Aidilfitri, pelbagai program dan pengisian yang berbentuk hiburan melampau disajikan televisyen. Ia seolah-seolah tidak ubah seperti persaingan antara syarikat media untuk mendapat tempat di hati masyarakat Islam dan bukan lagi dianggap sebagai amanah dan tanggungjawab untuk mendidik masyarakat. Akibatnya, pelbagai bentuk rancangan yang tidak wajar dipertontonkan menerusi televisyen bagi mengisi kekosongan Aidilfitri. Lantaran itu, hari mulia 1 Syawal dicemari dengan pelbagai bentuk hiburan melampau yang bertentangan dengan norma serta nilai hidup bangsa dan agama kita.
Ia secara tidak langsung mengubah persepsi generasi muda yang tersalah faham dengan meletakkan televisyen sebagai teras utama dalam menyambut Aidilfitri. Sebagai contoh kebanyakan daripada kita terlalu leka dengan sajian hiburan yang melampau sedangkan tanggungjawab sebenar dalam melakukan perkara yang dituntut seperti berziarah, bertegur sapa, bermaaf-maafan dan sebagainya diabaikan. Tidak kurang ada yang sanggup menghabiskan sepanjang hari dengan pergi ke panggung wayang menonton sehingga melupakan amalan menziarahi. Maka, dengan sajian sedemikian, akan menyebabkan terhakisnya nilai kemuliaan Aidilfitri.
Amalan ziarah untuk saling mengenali antara satu sama lain gagal dicapai disebabkan masing-masing sibuk menonton rancangan televisyen yang menarik. Tujuan tetamu yang pada mulanya hadir untuk beramah mesra dan merapatkan hubungan yang terjalin dengan tuan rumah berubah sebaik saja rancangan menarik tersaji di rumah tuan rumah. Maka, masing-masing mengalihkan perhatian dengan hanya memberikan tumpuan kepada apa yang disajikan televisyen.
Sedangkan menghormati dan memuliakan tetamu adalah suatu perkara yang dituntut dalam Islam. Nabi pernah bersabda: “Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka muliakanlah tetamunya”. Di samping itu, nilai komunikasi sesama kita dalam bentuk beramah mesra, bertegur-sapa, saling bermaafan juga dibataskan.
Aidilfitri sebenarnya perlu diisi dengan laungan takbir dengan memuji kebesaran Allah dan tasbih sebagai tanda meraikan kemenangan kita dalam menyempurnakan ibadat Ramadan. Dalam satu hadis Rasulullah bersabda : “Hiasilah hari raya kamu dengan takbir, tahlil, tahmid, dan taqdis”. Pada masa sama, Aidilfitri juga menitikberatkan dua perkara asas iaitu pertalian ukhuwah sesama Muslim dan juga tazkiyatun nafsi atau pembersihan jiwa yang dibina menerusi madrasah Ramadan selama sebulan.
Maka, di sini jelas, sekiranya Aidilfitri itu sendiri diisi dengan pelbagai bentuk kemungkaran, kemaksiatan, dan hiburan yang melampau, ia sememangnya bercanggah dengan tujuan dan cara sebenar dalam meraikannya.
Dalam pada itu, nilai spiritual atau kerohanian yang dibina melalui kejayaan Ramadan juga terhakis. Madrasah Ramadan yang dianjurkan agama khusus untuk melahirkan insan yang bertakwa sukar direalisasikan ekoran pelbagai program hiburan yang bertentangan dengan adat dan agama direncanakan menerusi televisyen.
Meskipun begitu, saya secara peribadi ingin menyatakan sekalung pujian dan tahniah kepada pihak media terutama media elektronik dan media cetak tempatan yang dilihat banyak melakukan perubahan ke arah yang lebih baik untuk mendidik masyarakat terutama pada Ramadan lalu. Akan tetapi, sebaik saja berakhirnya Ramadan, pelbagai sajian yang tidak enak disajikan sehingga menyebabkan umat Islam menjadi lalai dan leka.
Masing-masing hanya mengutamakan semangat hedonisme dalam merayakan Aidilfitri dan tidak lagi mengutamakan semangat untuk melakukan perubahan ke arah kebaikan selepas tamat Ramadan. Sedangkan Aidilfitri adalah salah satu medan bagi umat Islam untuk membuat perubahan dan penilaian diri dari semasa ke semasa.
Saya juga amat bersetuju dengan pandangan Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria yang pernah menyatakan bahawa sekiranya Aidilfitri disambut dengan metod dan pengisian hiburan yang keterlaluan, hukumnya adalah haram. Apabila jatuhnya hukum haram, maka sambutan Aidilfitri tidak lagi dianggap sebagai ibadah tetapi hanya adat tradisi yang bercanggah dengan agama.
SALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH SALAM SEJAHTERA,AHLAN WA SAHLAN WA MARHABAN BIKUM KE LAMAN BLOG AL FAQIR ILA AFWILLAH.SALAM UKHUWAH BUAT SEMUA SIRU 'ALA BARAKATILLAH
Wednesday, September 30, 2009
Monday, September 28, 2009
HUKUMAN SYARIAH HAK ALLAH
Hukuman sebat syariah tidak seperti sebatan sivil
Isu sebat sepatutnya tidak dibesar-besarkan. Bahkan penjelasan mengenainya telah pun dibincangkan melalui satu seminar yang dianjurkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada April lalu berhubung Hukuman Sebat Jenayah Syariah.
"Jika dibuat perbandingan di antara sebat syariah dan sebat sivil, kesimpulannya, sebat sivil itu lagi kejam," demikian kata pensyarah Fakulti Undang-undang Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr. Jasri Jamal.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas isu hukuman sebat terhadap Dewi Sari Kartika Shukarno yang dijatuhi hukuman sebat oleh Mahkamah Syariah Negeri Pahang kerana meminum arak di khalayak ramai, baru-baru ini.
Ujar Jasri, Islam itu agama yang indah dan sebat yang termaktub di dalam hukum syariah pula mempunyai banyak hikmah di sebaliknya.
Oleh itu mengapa ia harus dipertikaikan oleh banyak pihak. Walhal dari sudut perundangan, apa sahaja yang diputuskan oleh Mahkamah Syariah, tiada pihak yang boleh mempertikai apatah lagi pihak yang berada di luar bidang kuasa Mahkamah Syariah.
Beliau menggesa supaya diberi ruang kepada Mahkamah Syariah untuk membuat semakan di atas keputusan yang telah diputuskan.
"Sebagai ahli akademik, kes pertama ini dilihat sebagai kes teladan atau rujukan yang boleh dilihat sekiranya berlaku kes yang seumpamanya pada masa hadapan.
"Tetapi apabila kes ini 'dikacau' oleh pihak-pihak yang tidak sepatutnya bersuara, maka hukuman ke atas Kartika tergendala," jelasnya.
Kaedah Sebat
Sementara itu kekecohan kaedah sebat yang menjadi bualan masyarakat yang mempersepsikan kaedah tersebut menyerupai kaedah sebat sivil, ia harus diperbetulkan.
Menurut Dr. Jasri, kekeliruan ini berlaku mungkin disebabkan ia menjadi kes pertama.
Ditambah pula selama ini, demonstrasi sebat yang diadakan di tempat-tempat awam hanya menunjukkan kaedah sebat sivil.
Justeru sudah tiba masanya, kaedah sebat syariah dipertontonkan kepada masyarakat supaya salah faham ini boleh diperbetulkan.
Dalam pada itu memetik kertas kerja yang bertajuk, 'Peranan Institusi Penjara Dalam Pelaksanaan Hukuman Sebat Bagi Kes Jenayah Syariah:Satu Pandangan' oleh Timbalan Penguasa Penjara, Jabatan Penjara Malaysia, Masran Muhammad, dalam seminar Hukuman Sebat Jenayah Syariah, menjelaskan, daripada aspek pelaksanaan hukuman sebat bagi pesalah jenayah syariah, Jabatan Penjara tidak mengalami sebarang masalah kerana semua bentuk hukuman sebat telah diajar kepada Pegawai Sebat Rotan.
Di samping itu apabila terdapat hukuman yang melibatkan sebatan rotan di bawah Enakmen Tatacara Jenayah ia akan dirujuk kepada Bahagian Keselamatan, Ibu Pejabat Malaysia agar tiada sebarang kesilapan semasa pelaksanaan.
"Jabatan Penjara Malaysia perlu mengambil langkah yang lebih berhati-hati dalam melaksanakan hukuman sebat di bawah Enakmen Tatacara Jenayah Syariah kerana ia melibatkan tatacara yang berbeza di antara sebuah negeri dengan negeri yang lain," katanya.
Dalam pada itu, Masran menjelaskan, Jabatan Penjara Malaysia telah melaksanakan hukuman sebat rotan terhadap pesalah-pesalah yang disabitkan dengan hukuman tersebut yang terdiri dari berbagai-bagai-bagai kategori seperti berikut:
lJenayah
lJenayah Syariah
lPecah Amanah (CBT)
lJuvana
lPesalah tatatertib penjara
Menurut Masran, secara purata pada setiap tahun selepas tahun 2005 sejumlah 775 pesalah telah dilaksanakan hukuman sebat rotan (1,700 sebatan setiap tahun secara purata).
Justeru, merujuk kes Kartika Dewi Sari, ia sepatutnya tidak menimbulkan sebarang kekecohan apatah lagi, sebatan syariah sama sekali jauh berbeza dengan sebatan sivil.
Bahkan menurut Dr. Jasri, ia boleh diibaratkan antara langit dan bumi.
Oleh itu mengapa perlu gusar sekiranya hukuman sebat syariah perlu dilaksanakan.
Isu sebat sepatutnya tidak dibesar-besarkan. Bahkan penjelasan mengenainya telah pun dibincangkan melalui satu seminar yang dianjurkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada April lalu berhubung Hukuman Sebat Jenayah Syariah.
"Jika dibuat perbandingan di antara sebat syariah dan sebat sivil, kesimpulannya, sebat sivil itu lagi kejam," demikian kata pensyarah Fakulti Undang-undang Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr. Jasri Jamal.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas isu hukuman sebat terhadap Dewi Sari Kartika Shukarno yang dijatuhi hukuman sebat oleh Mahkamah Syariah Negeri Pahang kerana meminum arak di khalayak ramai, baru-baru ini.
Ujar Jasri, Islam itu agama yang indah dan sebat yang termaktub di dalam hukum syariah pula mempunyai banyak hikmah di sebaliknya.
Oleh itu mengapa ia harus dipertikaikan oleh banyak pihak. Walhal dari sudut perundangan, apa sahaja yang diputuskan oleh Mahkamah Syariah, tiada pihak yang boleh mempertikai apatah lagi pihak yang berada di luar bidang kuasa Mahkamah Syariah.
Beliau menggesa supaya diberi ruang kepada Mahkamah Syariah untuk membuat semakan di atas keputusan yang telah diputuskan.
"Sebagai ahli akademik, kes pertama ini dilihat sebagai kes teladan atau rujukan yang boleh dilihat sekiranya berlaku kes yang seumpamanya pada masa hadapan.
"Tetapi apabila kes ini 'dikacau' oleh pihak-pihak yang tidak sepatutnya bersuara, maka hukuman ke atas Kartika tergendala," jelasnya.
Kaedah Sebat
Sementara itu kekecohan kaedah sebat yang menjadi bualan masyarakat yang mempersepsikan kaedah tersebut menyerupai kaedah sebat sivil, ia harus diperbetulkan.
Menurut Dr. Jasri, kekeliruan ini berlaku mungkin disebabkan ia menjadi kes pertama.
Ditambah pula selama ini, demonstrasi sebat yang diadakan di tempat-tempat awam hanya menunjukkan kaedah sebat sivil.
Justeru sudah tiba masanya, kaedah sebat syariah dipertontonkan kepada masyarakat supaya salah faham ini boleh diperbetulkan.
Dalam pada itu memetik kertas kerja yang bertajuk, 'Peranan Institusi Penjara Dalam Pelaksanaan Hukuman Sebat Bagi Kes Jenayah Syariah:Satu Pandangan' oleh Timbalan Penguasa Penjara, Jabatan Penjara Malaysia, Masran Muhammad, dalam seminar Hukuman Sebat Jenayah Syariah, menjelaskan, daripada aspek pelaksanaan hukuman sebat bagi pesalah jenayah syariah, Jabatan Penjara tidak mengalami sebarang masalah kerana semua bentuk hukuman sebat telah diajar kepada Pegawai Sebat Rotan.
Di samping itu apabila terdapat hukuman yang melibatkan sebatan rotan di bawah Enakmen Tatacara Jenayah ia akan dirujuk kepada Bahagian Keselamatan, Ibu Pejabat Malaysia agar tiada sebarang kesilapan semasa pelaksanaan.
"Jabatan Penjara Malaysia perlu mengambil langkah yang lebih berhati-hati dalam melaksanakan hukuman sebat di bawah Enakmen Tatacara Jenayah Syariah kerana ia melibatkan tatacara yang berbeza di antara sebuah negeri dengan negeri yang lain," katanya.
Dalam pada itu, Masran menjelaskan, Jabatan Penjara Malaysia telah melaksanakan hukuman sebat rotan terhadap pesalah-pesalah yang disabitkan dengan hukuman tersebut yang terdiri dari berbagai-bagai-bagai kategori seperti berikut:
lJenayah
lJenayah Syariah
lPecah Amanah (CBT)
lJuvana
lPesalah tatatertib penjara
Menurut Masran, secara purata pada setiap tahun selepas tahun 2005 sejumlah 775 pesalah telah dilaksanakan hukuman sebat rotan (1,700 sebatan setiap tahun secara purata).
Justeru, merujuk kes Kartika Dewi Sari, ia sepatutnya tidak menimbulkan sebarang kekecohan apatah lagi, sebatan syariah sama sekali jauh berbeza dengan sebatan sivil.
Bahkan menurut Dr. Jasri, ia boleh diibaratkan antara langit dan bumi.
Oleh itu mengapa perlu gusar sekiranya hukuman sebat syariah perlu dilaksanakan.
Sunday, September 27, 2009
KULIAH PENGAJIAN USTAZ HASMINUDDIN AKAN BERMULA
SALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH
KEPADA SEMUA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT, KULIAH PENGAJIAN BERSAMA USTAZ HASMINUDDIN AKAN BERMULA. ANDA DIJEMPUT BERSAMA MENGHADIRI MAJLIS ILMU PADA MAKLUMAN SEPERTI BERIKUT :
SETIAP PAGI : ISNIN - JUMAAT : PUSAT ISLAM POLITEKNIK TUANKU SYED SIRAJUDDIN PERLIS
(KITAB HADIS RIWAYAT 10 SAHABAT : USTAZ NURUDDIN AL BANJARI AL MAKKI)
ISNIN : KULIAH MAGHRIB : MASJID ULU PAUH
(KITAB BIDAYATUL HIDAYAH : IMAM AL GHAZALI)
SELASA : KULIAH MAGHRIB : MASJID KG GUAR GAJAH ARAU
(KITAB TAFSIR AL MUNIR : DR WAHBAH ZUHAILI)
KHAMIS : KULIAH MAGHRIB :PUSAT ISLAM POLITEKNIK TUANKU SYED SIRAJUDDIN
(KITAB APA ERTIYA SAYA MENGANUT ISLAM : AL MARHUM USTAZ FATHI YAKAN)
JUMAAT : KULIAH MAGHRIB : MASJID KAMPUNG KUBANG GAJAH
(KITAB SIRAH Ar-Rahiq Al-Makhtum : AL FADHIL SHEIKH Safi ur-Rahman al-Mubarakpuri)
KEPADA SEMUA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT, KULIAH PENGAJIAN BERSAMA USTAZ HASMINUDDIN AKAN BERMULA. ANDA DIJEMPUT BERSAMA MENGHADIRI MAJLIS ILMU PADA MAKLUMAN SEPERTI BERIKUT :
SETIAP PAGI : ISNIN - JUMAAT : PUSAT ISLAM POLITEKNIK TUANKU SYED SIRAJUDDIN PERLIS
(KITAB HADIS RIWAYAT 10 SAHABAT : USTAZ NURUDDIN AL BANJARI AL MAKKI)
ISNIN : KULIAH MAGHRIB : MASJID ULU PAUH
(KITAB BIDAYATUL HIDAYAH : IMAM AL GHAZALI)
SELASA : KULIAH MAGHRIB : MASJID KG GUAR GAJAH ARAU
(KITAB TAFSIR AL MUNIR : DR WAHBAH ZUHAILI)
KHAMIS : KULIAH MAGHRIB :PUSAT ISLAM POLITEKNIK TUANKU SYED SIRAJUDDIN
(KITAB APA ERTIYA SAYA MENGANUT ISLAM : AL MARHUM USTAZ FATHI YAKAN)
JUMAAT : KULIAH MAGHRIB : MASJID KAMPUNG KUBANG GAJAH
(KITAB SIRAH Ar-Rahiq Al-Makhtum : AL FADHIL SHEIKH Safi ur-Rahman al-Mubarakpuri)
IKLAN PROGRAM PUSAT ISLAM DAN KAMSIS
SABDA RASULULLAH YANG BERMAKSUD : BARANG SIAPA YANG MENYEMBELIH (QURBAN) SEBELUM SOLAT (‘IDUL ADHA), MAKA IA MENYEMBELIH UNTUK DIRINYA, DAN BARANG SIAPA YANG MENYEMBELIH SESUDAH SOLAT SOLAT DAN DUA KHUTBAH, MAKA IA TELAH MENYEMPURNAKAN TATA CARANYA DAN MEMENUHI SUNNAH ORANG-ORANG ISLAM.(HADIS RIWAYAT BUKHARI DAN MUSLIM)
PUSAT ISLAM DAN KAMSIS PTSS AKAN MENGANJURKAN PROGRAM QURBAN DAN AQIQAH SEMPENA HARI RAYA QURBAN 1430H PADA MAKLUMAN SEPERTI BERIKUT :
TARIKH :
29 / 11 / 2009 : 12 ZULHIJJAH 1430H (AHAD)
MASA : 8.30 PAGI
TEMPAT : PUSAT ISLAM POLITEKNIK TUANKU SYED SIRAJUDDIN
SATU BAHAGIAN : RM 380.00
ANDA ADA MASALAH KEWANGAN?
JANGAN BIMBANG… ANDA BOLEH MEMBUAT BAYARAN SECARA ANRUSAN BERMULA DARI SEKARANG HINGGA 24 NOVEMBER 2009 (SELASA).
KEPADA WARGA PTSS YANG BERMINAT SILA HUBUNGI :
ENCIK RASHDAN BIN RASHID (PENGERUSI PUSAT ISLAM PTSS : 0195102722/1244)
USTAZ HASMINUDDIN BIN HASHIM (AJK PUSAT ISLAM PTSS : 017 9631817/6276)
USTAZ YASIR BIN OTHMAN (PENGETUA KAMSIS PTSS : 0174223060/6355)
PUSAT ISLAM DAN KAMSIS PTSS AKAN MENGANJURKAN PROGRAM QURBAN DAN AQIQAH SEMPENA HARI RAYA QURBAN 1430H PADA MAKLUMAN SEPERTI BERIKUT :
TARIKH :
29 / 11 / 2009 : 12 ZULHIJJAH 1430H (AHAD)
MASA : 8.30 PAGI
TEMPAT : PUSAT ISLAM POLITEKNIK TUANKU SYED SIRAJUDDIN
SATU BAHAGIAN : RM 380.00
ANDA ADA MASALAH KEWANGAN?
JANGAN BIMBANG… ANDA BOLEH MEMBUAT BAYARAN SECARA ANRUSAN BERMULA DARI SEKARANG HINGGA 24 NOVEMBER 2009 (SELASA).
KEPADA WARGA PTSS YANG BERMINAT SILA HUBUNGI :
ENCIK RASHDAN BIN RASHID (PENGERUSI PUSAT ISLAM PTSS : 0195102722/1244)
USTAZ HASMINUDDIN BIN HASHIM (AJK PUSAT ISLAM PTSS : 017 9631817/6276)
USTAZ YASIR BIN OTHMAN (PENGETUA KAMSIS PTSS : 0174223060/6355)
MUHASABAH DIRI

Menilai kualiti puasa lalu
Oleh SITI SHAMSIAH MOHD. SUFI
AIDILFITRI seharusnya memberikan seribu satu kegembiraan kepada kita dan seluruh umat Islam. Ibarat meraikan kemenangan yang dianugerahkan kepada setiap Muslim selepas melalui satu kem ibadah dan disiplin diri.
Melalui Firman Allah SWT, sunnah Rasulullah dan pelbagai hikmah yang ditemui di sebaliknya, berbagai-bagai kiasan dan tafsiran diberi kepada Ramadan dan ibadah puasa. Sehubungan dengan itu, bila diamat-amati terdapat tiga dimensi penting yang terkandung dalam pensyariatan ibadah puasa; hubungan hamba dengan Penciptanya, hubungan dengan sesama manusia dan tanggungjawab individu Muslim kepada diri sendiri.
Ibadah puasa dinyatakan oleh sebuah hadis sebagai satu-satunya pemberian anak Adam kepada Tuhannya sementara amalan lain adalah untuk diri anak Adam itu.
Sekalipun puasa merupakan pemberian kepada Allah SWT, ia tetap dikurniai balasan baik ketika di akhirat nanti. Maka, lega dan gembiralah di kalangan mereka yang dapat menyempurnakannya dengan baik pada Ramadan lalu.
Dalam dimensi ini, puasa adalah tanda keimanan seorang hamba terhadap Tuhannya. Apabila ia berpuasa, bermakna ia menjaga hubungan antara hamba dengan Tuhannya. Dengan peringkat-peringkat puasa yang menjadi tanda aras kepada mutu puasa seseorang sama ada sekadar puasa umum, khawwas ataupun khawasil khawwas, maka ia juga menentukan di peringkat mana eratnya jalinan hubungan tersebut.
Amat wajar kalau setiap individu Muslim membuat penilaian terhadap kualiti dan peringkat puasa yang telah dijalaninya itu, supaya ia menjadi pemangkin agar individu terbabit lebih bersedia untuk menyambut Ramadan akan datang untuk diisi dengan pengisian-pengisian yang lebih baik dan salih.
Puasa yang berkualiti adalah dengan memeliharanya daripada sebarang perkara yang boleh menghilangkan pahala puasa. Apabila Rasulullah SAW menyatakan bahawa antara sebab yang boleh mengakibatkan pahala puasa terhapus adalah bilamana seseorang itu melakukan pembohongan, mengumpat, mengadu domba, dan membuat sumpah palsu, menunjukkan bahawa puasa memerlukan individu Muslim yang melakukan ibadah tersebut perlu menjaga hubungannya sesama manusia.
Setelah hampir seminggu kita meninggalkannya, perlunya kita bermuhasabah serta menilai sama ada kita masih menjaga tutur kata dan beradab ketika berkomunikasi dengan orang lain. Seterusnya menilai, sama ada kita juga masih berterusan menjaga maruah dan nama baik saudara seagama tanpa mengira ia berada di sisi kita atau di belakang kita.
Bukan sahaja dengan memelihara dan mencegah pahala puasa daripada berkurang atau terhapus, melalui hubungan sesama manusia juga pahala boleh diusahakan dan diraih. Dalam hal ini amat banyak hadis yang menyarankan supaya pemberian dan sedekah dibuat kerana ia dapat meningkatkan lagi pahala puasa. Antaranya ingatan daripada Baginda Rasulullah SAW yang bermaksud bahawa harta tidak akan berkurangan disebabkan sedekah malah pemberi sedekah akan dikurniai ketinggian darjat dan kemuliaan.
Menurut Ibn Abbas dan Imam al-Bukhari r.a., dalam episod bersedekah Rasulullah SAW merupakan individu yang amat pemurah kepada semua orang dan sifat kedermawanan Baginda ini bertambah-tambah pada bulan Ramadan.
Pada bulan Ramadan kita banyak menyaksikan golongan yang memerlukan seperti fakir miskin dan anak yatim menerima layanan yang istimewa dan hampir setiap hari mereka diraikan.
Walaupun demikian, adakah kita mula meninjau di mana mereka berada pada hari ini? Adakah sama seperti sebelum ketibaan Ramadan, kembali dalam keadaan yang terpinggir kerana tangan kita telah berhenti untuk menghulur bantuan dan kebaikan?
Apabila tilawah al-Quran sangat dianjurkan untuk dilakukan, selain ia menerbitkan butir-butir pahala dan berperanan sebagai pemangkin kepada doa-doa yang dipanjatkan, ia turut memberi petanda bahawa umat Islam sangat digalakkan untuk mencari dan menggali ilmu kerana al-Quran merupakan sumber dan asas ilmu kepada seluruh kehidupan manusia.
Amatlah malang bagi mereka yang berkesungguhan menjaga pemakanannya ketika berpuasa, tetapi terus mengabaikannya bila Ramadan melabuhkan tirainya.
Secara ringkasnya selepas berlalunya Ramadan, persoalan yang wajar ditanyakan oleh setiap individu Muslim kepada dirinya sendiri adalah, sama ada puasa yang baru berlalu telah berjaya melaksanakan peranannya dalam membentuk diri sebagai insan yang memiliki istiqamah dalam melakukan sebarang tindakan baik serta memelihara dirinya daripada sebarang keburukan.
Juga sama ada hubungan antara hamba dengan Penciptanya dapat dijaga secara berterusan, begitu juga dalam soal hubungan sesama manusia yang tidak membenarkan persengketaan berlaku, malah amat dianjurkan penyatuan dan berkasih sayang melalui pelbagai medium yang terkandung dalam agama Islam, serta sejauh mana pelaksanaan tanggungjawab terhadap diri sendiri dapat dikekal dan diteruskan.U/M
PENULIS ialah Pegawai Penyelidik, Pusat Syariah, Undang-undang dan Sains Politik, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)
Friday, September 25, 2009
BUDAYA BERMAIN MERCUN...INGIN REAKSI ANDA
SALAM ENAM SYAWAL DAN SELAMAT PAGI BUAT SEMUA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT, MUKMININ DAN
MUKMINAT. HARI INI KITA TELAH BERADA DI HARI KE ENAM BULAN SYAWAL, DAN KEBETULAN HARI JUMAAT PENGHULU SEGALA HARI.SEMOGA IANYA MENJANJIKAN SUATU YANG TERBAIK BUAT KITA SEMUA DALAM AGENDA KITA MENUNAIKAN AMANAH KITA SEBAGAI HAMBA ALLAH DI BUMI YANG BERTUAH INI.
BERMAIN MERCUN SUDAH MENJADI BUDAYA UMAT ISLAM MELAYU DI MALAYSIA. MALAM RAYA HARI RAYA. ENTAH DARI MANA, SIAPA YANG MEMULAKAN. SEBENARNYA TIADA TERDAPAT MANA-MANA NAS SAMA ADA AL QURAN ATAU HADIS YANG MENYATAKAN TENTANG PERMAINAN MERCUN.
CUMA PANDANGAN PERIBADI, PEMAIN MERCUN INI SEBENARNYA BERANI, MAKA LAYAKLAH DIHANTARKAN KEPADA PALESTIN AGAR MENJADI PEJUANG FI SABILLAH. SEKADAR CADANGAN...APA REAKSI ANDA
MUKMINAT. HARI INI KITA TELAH BERADA DI HARI KE ENAM BULAN SYAWAL, DAN KEBETULAN HARI JUMAAT PENGHULU SEGALA HARI.SEMOGA IANYA MENJANJIKAN SUATU YANG TERBAIK BUAT KITA SEMUA DALAM AGENDA KITA MENUNAIKAN AMANAH KITA SEBAGAI HAMBA ALLAH DI BUMI YANG BERTUAH INI.
BERMAIN MERCUN SUDAH MENJADI BUDAYA UMAT ISLAM MELAYU DI MALAYSIA. MALAM RAYA HARI RAYA. ENTAH DARI MANA, SIAPA YANG MEMULAKAN. SEBENARNYA TIADA TERDAPAT MANA-MANA NAS SAMA ADA AL QURAN ATAU HADIS YANG MENYATAKAN TENTANG PERMAINAN MERCUN.
CUMA PANDANGAN PERIBADI, PEMAIN MERCUN INI SEBENARNYA BERANI, MAKA LAYAKLAH DIHANTARKAN KEPADA PALESTIN AGAR MENJADI PEJUANG FI SABILLAH. SEKADAR CADANGAN...APA REAKSI ANDA
Wednesday, September 23, 2009
MAKLUMAN UTK SEMUA
Subscribe to:
Posts (Atom)
-
Rukun solat ada 13: 1. Niat. 2. Takbiratul-Ihram (Allahu-Akhbar yang pertama). 3. Berdiri bagi yang mampu. 4. Membaca surah Al-fatihah. 5. R...
-
KACANG PISTACHIO (Pistacia vera) atau dipanggil sebagai 'Pistachio Nuts' adalah sejenis tumbuhan kekacang dari keluarga Anacardi...